Vilat två dagar

Vilat två dagar

Två dagar har jag nu vilat från gymmet så dags att ta tag i det igen

Jag har hjälp min pappa och lite annat som har tagit mycket tid från mig men så är det ibland, livet kommer mellan, men idag lördag drar jag ner till gymmet för att träna rygg/triceps och intervall, och som jag skrev om i måndags har jag en ny utmaning och det är att kunna jogga 30 minuter utan att stanna eller gå en stund, ett program som jag hittade i Runners tidningen som sträcker sig över 4 veckor så förhoppningsvis fixar jag det

Jag är så taggad att forma om min kropp nu, jag ser hur min kropp har förändras på dessa månader som jag har hållt på med powerwalk och nu sista tiden även styrketräningt

Jag låtsas inför mig själv att jag ska vara med i en tävling, en fitness tävling och lite roligt är det att ha detta mål

Nu önskar jag dig en fantastisk lördag

Avslut kram ewa

Jogging

Jogging

I dag är det dags för en ny utmaning nämligen att börja med jogga inför alla lopp 2020 som jag vill göra, nu är jag inget duktig på att jogga men tänkte att om jag börjar tidigt med intervaller så kanske jag får till det

Broloppet i Motala är i september och jag har varit med på en del men bara joggat en enda gång hela rundan så det är dag att göra det igen, är också lite sugen på Vårruset i Örebro men vi får se

En av mina flickor och jag delar på en prenumeration av Runners och i det senaste numret var det ett Nybörjar program så det tänkte jag testa, det sträcker sig över 4 veckor

Första dagen skulle man jogga 1 min, gå 2 min, 10 gånger , dag 2 är det promenad 30 minuter och så håller det på hela första veckan sen ska jag öka , verkar som ett upplägg som passar mig så det ska jag väl klara av

Ha en fantastisk måndag

 

Avslut kram ewa

Smörgröt

Smörgröt

Hittade ett recept på instagram hos en tjej som kallar sig lchf_cw som jag testade i morse nämligen smörgröt

Recept på smörgröt :

30g osaltat smör
1 dl grädde, (vill man minska Kh gör man 1/2 dl vatten, 1/2 dl grädde.)
Lite saffran eller kardemumma
1 msk mandelmjöl
1/2 tsk fiberhusk
1 ägg
.

Smält smöret och grädden tillsammans.
Tillsätt övriga ingrediensser och vispa samman att till en grötig blandning

Servera med det du är sugen på

I receptet står det saffran eller kardemumma men jag tog kanel och det blev riktigt gott. Nu är det bara att se hur magen reagerar på all denna grädde, jag försöker att inte använda mig av så mycket mjölkprodukter men ibland så, tror att det skulle fungera lika bra med kokosgrädde

Ha en fantastisk torsdag

 

Avslut kram ewa

En veckas vila

En veckas vila

Från gymmet är över och jag är igång igen

Varför har jag vila då? Jo, min pappa fyllde 92 år förra måndagen och ville ha ett party med släkten på lördagen, så jag har bakat, handla, tvättat och maglat duk,  dukat bordet och kört honom till frisören, med andra ord så har jag haft fullt upp

Men åter till träningen, den här veckan har jag tänk att göra någon form av träning varje dag utom fredagen och startade måndagen med ett rygg & triceps pass och idag blir det powerwalk men det bästa är väl om jag kan köra både och på samma dag

Jag har fått med mig min man också i att vi ska pusha och peppa varandra, jag skojade med han och sa att jag ska låtsas att jag tränar inför en fitness träning, skulle dock vilja ha ett nytt träningsprogram och kanske jag kostar på mig ett nytt vad det lider

Ketoutmaningen då?

Två veckor har gått och två veckor kvar och det är så roligt att ha denna koll både på mat, träning och blodsocker och allt detta skriver jag in i min ketodagbok. När det gäller ketoner så väntar jag med att mäta tills dessa fyra veckor i utmaningen är över.

Jag kör vad jag kallar vardagketo för att jag unnar mig vin på helgen men maten sköter jag även då

Startar oftas min dagar med fettkaffe då jag inte är så jätte hungrig på morgonen

Ha en fantastisk tisdag

 

Avslut kram ewa

Dag 5 i ketoutmaningen

Dag 5 i ketoutmaningen

Idag är det dag 5 i ketoutmaningen och de 4 dagarna hittils har fungerat perfekt. Jag har gjort mina morgonpromenader och har ett gympass kvar denna vecka.  Målet är 5-6 promenader och fyra gympass.

I dag vilar jag och återhämtar mig, mina fredagar kan vara ganska intensiva ändå därför har jag valt att inte träna den dagen

När det gäller fredagar i vanliga fall så brukar äta lunch ihop med pappa och han vill ha Mcdonalds mat men nu har jag fått honom med på att vi ska laga mat ihop så idag blir det fläskkarre och blomkålsmos och han älskar blomkålsmos

Maten då, jag reggar allt i kostbevakningen och målet är i eneri procent 80% fett, 14 % protein och 5 % kolhydrat, det som jag har känt när det gäller keto kost är  ohunger, Någon mer som känner så? Men ändå så får jag i mig 3 mål om dagen även om de inte är så stora, vikten då, jag har sedan i måndags tappat 2,1 kg och av de 2,1 är 1,7 kg plus kilon efter jul/nyår då jag åt lite för mycket av det goda

Totalt på 25 veckor har jag tappat 8,6 kg

 

 

Jag har också under dessa dagar börjat dricka massor med vatten, jag som älskar cola zero har nu valt bort det i mitt liv och det känns så skönt. Att varje dag dricka cola zero kan inte vara bra för kroppen

Min första avvikelse blir ikväll då jag tänker njuta av ett glas rödvin och fira att min man och jag varit tillsammans i 20 år vilket var i tisdags men firade inte då

Ha en fantastisk fredag

Avslut kram ewa

Första dagen i ketoutmaningen

Första dagen i ketoutmaningen (igår måndag)

Blev toppen,  Jag startade med en morgonpromenad på 50 minuter och sedan en stor mugg fettkaffe och jag använde mig av mct-olja och smör

efter det blev det gymmet och idag stod Axlar/triceps på schemat, som jag skrev igår så har jag lite problem med höger axel  och vissa övningar kan jag inte göra men nu körde jag med hantlar och det gick bra

Summering av måndagens matintag i energi procent blev

Fett 82%

Protein 14%

Kolhydrater 3%

Blodsockret låg måndag morgon på 4,8 mmol/l och i morse 4,5 mmol/l,

Ketoner tänkte jag att jag skulle mäta fredag morgon, det blir spännande att se om jag är i ketos då eller inte

Nu hoppas jag på en lika bra tisdag när det gäller mat och träning

Ha en fantastisk dag

Avslut kram ewa

Fas två i min hälsoresa

Fas två i min hälsoresa

Startar idag, i 24 veckor har jag ätit bra mat, promenerat och även besökt gymmet ibland, haft 2 fria mål trots lchf kost och jag har tappat  8,1 kg och totalt 25 centimetrar på kroppen

I dag startar jag med strikt ketogen kost och kommer att lägga in mer stryketräning och mina mål då med fas två är att bli fit och få muskler där det inte finns men gudars vad mycket det har hänt på kroppen på “bara” 24 veckor, jag har mer tonade ben och axlar, så det är positivt och med tanke på att jag sällan tränar axlar pga en skada i höger axel , positivt tycker jag och vet du även biceps börjar synas, mitt stora problem är triceps men även där har det blivit bättre så keep on going!!

Spännande att se om ytterligare 24 veckor vad som har hänt med kroppen

Mina mål i Fas två är:

Morgonpromenader minst 5 dagar i veckan

Styrketräning minst 4 dagar i veckan

Ketokost alla dagar

Föra träning & matdagbok

Allt kommer att reggas i denna boken

Avslutar detta inlägg med att det är aldrig försent att med att skapa sig själv och jag kan bli fit även om jag är 60+ men jag får jobba hårt för det

Ha en fantastisk måndag

Avslut kram ewa

Watch me…

Watch me…

Nu är det inte någon som säger så till mig än jag själv så detta är något som jag måste tänka på …..att jag kan!  Det gäller då främst styrketräningen och detta med att jogga

Jogga är faktiskt en dröm jag har, att kunna jogga 30 minuter, som det är idag orkar jag knappt 100 meter

Så jag säger till mig själv: Watch me

Ha en fantastisk dag

Avslut kram ewa

Ketoboken

Ketoboken

Den kom igår ketoboken som ingår i anmälningsavgiften till ketoutmaningen som du kan läsa om HÄR

Det ska bli så spännande att få köra igång den 13 januari även om jag redan är igång litegrann

I den här boken ska jag fylla i mina mål, mitt varför, min känsla och när målet ska vara nått och en hel del annat som bla. vikt & mått och träning. Sedan ska jag skriva in vad jag ätit under dagen, och om jag vill även blodsocker och ketoner

Jag kommer här på bloggen att dela med mig av hur jag äter och hur det fungerar för mig och Du får gärna tipsa mig om din ketokost

Ha en fantastisk lördag

 

Avslut kram ewa

Hemma träning

Hemma träning

God fortsättning på det nya året

Jag har så smått kommit igång med promenader & gymträning igen + att jag nu äter ketogen kost. Vad jag också börjat med är att träna lite hemma innan läggdags

Bla. denna träning för änglavingarna (gäddhänget) jag har aldrig gillat mina armar och bär aldrig linne men denna sommar som kommer tänkte jag inhandla några snygga linnen och därför satsar jag hårt på att förbättra triceps och biceps

Jag kör också med hanlar hemma en övning som jag kallar 21 splitt men kan inte riktigt förklara övningen men det är en form av bicepscurl

Ha en fantastisk fredag

Avslut kram ewa
1 2 3 62

Välkommen

Hej,

mitt namn är Ewa och det här är min lilla hörna på nätet. En blogg om tankar kring ett sundare liv, ett friskare liv med keto kost. Här kan Du läsa om mina kostvanor, min träning och min vardag. Följ med på vägen till en friskare och sundare vardag..

InstagramFacebookRSS

Prenumerera på bloggen via epost

 äkta blogg