Mina utmaningar

This gallery contains 1 photo.

Mina utmaningar

Jag gillar verkligen att utmana mig när det gäller träning även om jag ibland kan vara lite lat

För någon månad sedan hade jag en utmaning att göra någon form av cardio i 50 minuter varje dag i 30 dagar och det gick superbra och jag var riktigt stolt över mig själv, Du kan läsa om det HÄR

Min utmaning nu är att samla steg minst 14000 varje dag i 28 dagar och idag är dag 11, för att få ihop så många steg måste jag gå en promenad varje dag annars fungerar det inte

Fr.o.m. måndag ska jag utmana mig själv i att träna mer styrketräning, Idag kanske jag tränar styrka två dagar ena veckan och inget nästa, målet nu är att träna styrka 5-6 dagar i veckan

Nu har jag köpt en kalender för 2020 som startar på 9 december 2019 och hoppas att fylla den med mycket träningspass och promenader

Sedan är det alltid kul att ha koll på både mat, vikt och centimetrar, jag brukar väga mig varje fredagsmorgon men just för detta inlägg vägde jag mig idag och jag har på 19 veckor (på fredag) tappat 6,9 kg, jag har några kilon kvar som jag vill ner men med styrke träningen vill jag forma kroppen till det bästa som jag kan bli

Jag har all tid i världen nu då jag är arbetslös så det borde fungera bra

Ha en fantastisk tisdag

Avslut kram ewa

Tokenkla lchf frallor

Tokenkla lchf frallor

I bland kan jag bli så himla sugen på en smörgås, så jag letade upp några recept och föll för dessa tokenkla lchf frallor om jag hittade hos Undermyumbrella.se

Varje söndag så åker jag till min pappa och spelar bingo med honom och i pausen så dricker vi te och pappa äter rostad smörgås och jag äter ofta en  grillad kycklingklubba eller något i den stilen, men nu så kan jag ta med en fralla upp till han. Perfekt!

De blev lite mörka men tror att det smakar gott ändå

Recepter hittar du HÄR hos Emelie som driver bloggen Undermyumbrella

Ha en fantastisk måndag kväll

Avslut kram ewa

Några saker du kan göra för att förbättra din hälsa

Några saker du kan göra för att förbättra din hälsa

Njut av dagsljuset Se till att komma ut 30 – 60 minuter varje dag

Gå en promenad En promenad i friska luften ökar blodtillförseln i hjärnan så att du blir mer skärpt

Ät antiinflammatoriskt Lax, avokado, bär, ingefära och kål kan minska inflammationen i din kropp och därmed förebygga en lång rad sjukdommar och minska smärta

Prioritera din sömn Sover du för lite eller för dåligt kommer du känna dig trött och hängig men också få större sötsug. Dålig sömn ökar också risken för sjukdommar

Gör något som får dig att skratta När du skrattar utsöndras endorfiner, kroppens eget morfin som bland annat ökar smärttröskeln och minskar stresshormonen 

Omge dig med positiva människor  *Man blir som man umgås* välj därför dina vänner med omsorg och omge dig med positiva och energiska människor som stöttar dig i medgång och motgång

Spara på saltet För mycket salt kan på sikt leda till högt blodtryck, hjärtkärl sjukdomar och magcancer

 Var försiktig med socker Förutom att det mättar dåligt och innehåller många kalorier är socker tändernas värsta fiende

Drick alkohol med måtta Alkohol eller acetaldehyd, det ämne som alkohol bryter nertill i kroppen, är ett gift som angriper dina celler och verkar cancerframkallande

ÄLKSA DIG SJÄLV!

(text hämtad från tidningen I form)

Ha en fantastisk dag

Avslut kram ewa

Mina favoritböcker inom Keto

This gallery contains 1 photo.

Mina favoritböcker inom Keto

Här nedan ser du tre stycken av mina favorit böcker inom lchf/keto och alla är av fattarinnan Martin Johansson och driver bloggen martinajohansson.se

Det jag gillar med Martina är att jag inte behöver köpa hem 20 ingredienser för att göra en lunch/middag, det enkla är godast men visst kan jag göra mig till en helg med lite mer avacerad mat men som sagt så gillar jag när det är enkelt

Du som äter enligt Lchf/keto vad använder du för kokböcker? Eller kanske du har en favorit lchf bloggare som har bra recept?

Tipsa mig gärna genom en kommentar eller mail

Ha en fantastisk lördag

Avslut kram ewa

30 dagars cardio challenges är över ✅

30 dagars cardio challenges är över ✅

I går var sista dagen

Jag är så stolt över mig själv som fixade detta att varje dag i 30 dagar gjort någon form av cardio i 50 minuter, mest så har det blivit powerwalks men även crosstrainer och cykling på gym, vilken motivation det har varit och 8387 kalorier fattigare

Min tanke med denna challenge var att tajta till kroppen något och har jag fått några resultat? Nja inte så mycket faktiskt men jag har fått starkare ben & rumpa och när det gäller benen så kan jag se att de har ändrat form till det bättre

Vikt: – 2,2 kg

Navel: – 1 cm

Rumpa:  -2 cm

Lår: – 1 cm

Arm: 0 cm

Nu kommer jag inte sluta med cardio men det kanske inte blir precis varje dag

Ha en fantastisk tisdag

Avslut kram ewa

En bloggare är aldrig ledig

This gallery contains 1 photo.

En bloggare är aldrig ledig

Nu dammar jag av ett inlägg som jag skrev den 3 januari 2016, du kan läsa det HÄR och det är för att Du som läser detta ska veta hur mycket jobb det ligger bakom ett inlägg

Att driva en blogg är som att ha ett litet företag, bloggare är aldrig lediga, det är mycket planering. Vad för inlägg som ska skrivas, vilka bilder ska med, när ska inlägget komma upp osv.

I bland kan det ta upp till en timme att få till ett bra inlägg, ibland mer

Jag kan även sitta en hel kväll och skriva 3-4 inlägg, då jag har en super smidig inläggskalender där jag i princip kan lägga upp hur många färdiga inlägg som helst och bara klicka på ett datum och schemalägg

Jag tänker bloggord och ser bloggbilder i det mesta och jag har alltid ett litet block och penna med mig i min väska när jag är ute ifall jag skulle få en idé eller en bild till ett inlägg, då är det bara att skriva några stödord, visst det finns anteckningsblock i mobilen men jag älskar papper och penna

Så jobbar vi bloggare och det är, måste jag säga fantastiskt roligt att både blogga och planera inlägg

Ha en toppen söndag

Avslut kram ewa

Vad är fördelarna med cardio?

This gallery contains 1 photo.

Vad är fördelarna med cardio?

Jag har nu i 26 dagar gjort någon form av cardio i 50 minuter varje dag och här under bilden har jag listat några av fördelarna med just cardio

  1. Det är ett sätt att bränna några extra kalorier
  2. Minskar risken för högt blodtryck
  3. Minskar risken för hjärtattacker och diabetes
  4. Ökar lungkapaciteten
  5. Får dig att må bra
  6. Hjälper dig att få en bättre sömn
  7. Minskar stress

Som du kan se finns det en massa fördelar när det gäller din hälsa

Ha en fantastisk fredag

Avslut kram ewa

Min checklista

Min checklista

Har jag sagt att jag älskar listor, papper och penna? Checklistor är mitt stöd i vardagen och här nedan kan du se hur min checklista kan se ut en dag

När jag är klar med en grej som står på listan så stryker jag den och så håller jag på hela dagen, Jag skriver listor på allt vad jag ska handla, saker som ska packas med när jag åker till Göteborg osv.

Det kanske du också gör?

Checklistor är det som håller ordning på mitt liv och jag skulle inte klara mig utan

Ibland så köper jag fina block att skriva i men i bland blir det ett vanligt kollegieblock, den mindre varianten

Efter hallowen/allhelgonahelg så är det tänkt att jag ska åka till mitt älskade Göteborg och då ska jag besöka Lagerhaus, de har fina block. Här i Motala har vi inte Lagerhaus

Ha en fantastisk torsdag

Avslut kram ewa

Tre år

Tre år

I dag är det 3 år sedan min mamma lämnade mig, min bror,pappa, barnbarn och naturligtvis släkt och vänner och hon är så saknad

Det blir ett besök på kyrkogården idag med blommor och ljus

#somomdetregnrimitthjärta

Avslut kram ewa

Några inlägg som jag är impad av

Några inlägg som jag är impad av

Som Du kanske vet så städar jag i bloggen just nu och går igenom varenda ett av inläggen och många har jag faktiskt plockat bort som inte alls har något värde utan bara svammel

Jag hittar också inlägg som jag gillar jätte mycket och även några som jag är impade av att jag klarade av som exempelvis de tre inläggen jag länkat till under bilden

Det var min vän Johanna i Göteborg som driver bloggen/hemsidan enklaknep.se som för ungefär 1 ½ år sedan tipsade mig eller rättare sagt utmanade mig att skriva 62 lärdomar i livet (jag var 62 år då) som jag lärt mig eller som jag kommit på.

Lärdomar i livet del 1

Lärdomar i livet del 2

Lärdomar i livet del 3

Ha en fantastisk tisdag

Avslut kram ewa
1 2 3 61

Välkommen

Hej,

mitt namn är Ewa och det här är min lilla hörna på nätet. En blogg om tankar kring ett sundare liv, ett friskare liv med keto kost. Här kan Du läsa om mina kostvanor, min träning och min vardag. Följ med på vägen till en friskare och sundare vardag..

InstagramFacebookRSS

Prenumerera på bloggen via epost

 äkta blogg