Karl Lange och Usa

dec 18, 2017 | 3 Kommentarer

Karl Lange och Usa

Efter nyår så ska jag och två av mina flickor sätta oss ner och planera för en resa till Usa. Mina flickor har släktingar i Dubuque, Iowa och det är de vi ska åka och hälsa på.

Vilken upplevelse……Vi ska även försöka att besöka ett par platser i Chicago som mina flickors farfars farfar jobbade och bodde på, han hette Karl Lange.

,

Karl Lange

Lite historia

Han korsade Atlanten 19 ggr med Lucitania, Titanics systerfartyg. Han blev känd i Chicago på den baren han jobbade på. De skrev en låt om honom som sattes upp på väggarna och den finns kvar än idag.

En liten lustig historia om Karl

En gång skulle han till tandläkaren. Han hade en bokad tid. Han skulle prova ut en tandprotes. Nu var det så att han avskydde tandläkare. När det var dags för honom att gå dit så påminde Anna, hans fru, honom att det var dags att gå till tandläkaren. ”Nej” sa han. ”Du får gå i mitt ställe”. ”Nej men jag kan inte gå o prova ut en protes som du ska ha”, sa Anna. ”Jo, vi är så lika i käften så du får göra det” sa Karl ?

När Anna kom till tandläkaren berättade hon allt för tandläkaren som bara tittade på henne o sa att han aldrig varit med om nåt konstigare. Men dom gjorde protesen och den passade faktiskt på Karl

Så var det då och det ska bli spännande att besöka platsen där Han jobbade och om jag fattat rätt så finns även bostaden kvar.

Ha en fantastisk måndag

Visa att du finns

Lämna en kommentar

3 Kommentarer

  1. Johanna

    Haha, va lustigt att den passade honom trotts att det var Anna som provade ut den! Det ska bli spännande att se resan dit!

    Ha en underbar dag

  2. Ewa

    Ja, det är en lustig historia men sann 🙂 Ha en nderbar dag du också min vän <3

  3. Jan Halldin

    Hej Ewa!

    Söker på min morfars namn och här hittar jag honom som bartender i Chicago. Minnet jag har om honom är som slussvaktare vid Nykvarn i Linköping. Minns väl mina morföräldrar Kalle och Anna! Tack för historiken! / Jan

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa mer

Här är några relaterade inlägg

Jag blir så trött….

Jag blir så trött….

Jag blir så trött… Jag blir så trött på mig själv och på min mage Problemen är att jag får ont i magen när jag äter och jag får ont i magen om jag inte äter, vad göra? Lite bakgrund fakta om mig: När jag var ung så var jag alltid i farten, sov inte mycke tyckte det...

Sista februari

Sista februari

Sista februari Jag har glömt att redovisa mina resultat för februari, som jag skrev i mitt förra inlägg så tog jag tag i träningen den 5/1 och försöker få till 4 gympass och 3 intervallpass så, hur gick det då i februari? Totalt då efter två månaders träning: Så kul...